Dopasowanie kandydata do stanowiska pracy

Czym jest opis stanowiska pracy?

Rozpoczynanie procesu rekrutacji od organizacji rozmów kwalifikacyjnych jest działaniem "od końca". Prowadzi to do poszukiwania kandydata, który może wydawać się zupełnie inny każdem członkowi komisji - gdyż nie posiadają oni spójnej wizji osoby której poszukują. Pomocą tutaj jest właśnie ustrukturyzowany opis stanowiska, opisujący wymagane kwalifikacje oraz kompetencje osoby, która byłaby idealnym pracownikiem. Ocena na takiej skali uchroni firmę przed przede wszystkim konsekwencjami psychologicznych mechanizmów "lubienia" kandydata przez rekrutera, który czując sympatię do osoby zazwyczaj przyznaje jej wyższe oceny.

Należy pamiętać, że "idealny" kandydat to wcale nie jest "superman", charakteryzujący się wysoko rozwiniętymi kwalifikacjami we wszystkich możliwych obszarach. Specjaliści potrafią skonstruować taki opis stanowiska pracy, który będzie akcentował rzeczywiste potrzeby kompetencyjne przy jednoczesnym dopuszczeniu możliwych słabośi kandydata w innych obszarach.