Profesjonalne prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych

Dlaczego warto powierzyć to specjaliście?

Rozmowa kwalifikacyjna to nie tylko szansa na zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. To również wizytówka Twojej firmy, gdyż te osoby któe odrzucisz nie oszmieszkają tego nagłośnić wśród przyjaciół oraz w Internecie. Warto więc wykorzystać tą szansę jako okazję do budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa: jak profesjonalnego i przynaznego kandydatom.

Najważniejszą funkcją rozmowy jest sprawdzenie kompetencji kandydatów (w przeciewiestwie do CV, któe zawiera głównie opis kwalifikacji). Należy pamiętać, że Job Interview jest formą teatru: każdy z kandydatów przybiera maskę kogoś, kim na codzień nie jest. Z drugiej strony, czynnik stresu może uniemożliwić niektóym przedstawienie pełni swoich możliwości. Psycholog i specjalista ds. rekrutacji ma większą szansę zauważyć te czynniki - stąd jego obecność minimalizuje ryzyko popełnienia błędu.

Przygotowanie rozmowy

Job Interview jest procedurą, której celem jest pozyskanie dla firmy wykwalifikowanego pracownika. Dlatego powinien to być proces w pełni ustrukturyzowany, w którym jasne są szczegółowe cele do osiągnięcia oraz warunki identyczne dla każdego uczestnika.

Techniki prowadzenia rozmów

Proponujemy zastosowanie psychologicznych technik, które sprawią, że rozmowa kwalifikacyjna stanie się tak naprawdę miniaturą AC. Polecamy przede wszystkim techniki znane z wywiadu poznawczego oraz umiejętne wykorzystanie prostych zadań behawioralnych.

Narzędzia wspomagające

Gorąco polecamy stosowanie testów motywacyjnych (np. MAPP3) jako wprowadzenie do procesu rekrutacji. Dzięki uzyskanym danym posiadamy podstawę do rozpoczęcia szczegółowej rozmowy, która jest drugim etapem weryfikacji informacji podawanych przez kandydata.

Co po prozmowie

Rozmowa to dopiero początek. Najważniejsza część procesu rekrutacyjnego to analiza zgromadzonych danych, polegająca na obiektywnym porównaniu kwalifikacji i kompetencji kandydatów w oparciu o ustalone wskaźniki przydatności w strukturach firmy.